[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Vpliv telesne vadbe na kvaliteto življenja starostnikov

Tatjana Novak (2011) Vpliv telesne vadbe na kvaliteto življenja starostnikov. Doktorska disertacija.

[img]
Predogled
PDF
Download (6Mb)

    Povzetek

    V nalogi smo ugotavljali vpliv programirane in prilagojene športne vadbe na kvaliteto življenja starostnikov. V raziskavi je leta 2006/07 sodelovalo 32 žensk vadbene skupine s povprečno starostjo 69,68 let ter enako velika kontrolna skupina s povprečno starostjo 70,75 let, ki v vadbo ni bila vključena. Vadba je potekala intenzivno pol leta, dvakrat tedensko po 60 minut. Za obe skupini smo izvedli analizo splošne ocene stanja, subjektivne ocene telesne dejavnosti, zadovoljstva z življenjem, preferenc športnih panog in meritev osnovnih telesnih parametrov ter testov funkcionalne telesne pripravljenosti za starejše in športno-vzgojnega kartona s preverjanjem gibljivosti, moči in ravnotežja. Raziskavo smo ponovili leta 2011, vanjo se je vključilo na povabilo po štirih letih 20 žensk iste vadbene skupine s povprečno starostjo 74,35 let in 17 žensk iste kontrolne skupine s povprečno starostjo 75,12 let. Analiza zadovoljstva z življenjem je pokazala, da je bila vadbena skupina po koncu vadbe bistveno bolj zadovoljna s svojim življenjem kot na začetku vadbe. Obe skupini sta se v preteklosti največ ukvarjali s podobnimi športnimi panogami, kot so hoja in sprehodi, cestno kolesarstvo, planinstvo, vadba doma, plavanje, družabni ples, sankanje, drsanje, alpsko smučanje in splošna vadba. Športne panoge, s katerimi sta se ukvarjali obe skupini v preteklosti, so del Učnega načrta - programa osnovnošolskega izobraževanja za predmet športna vzgoja, kar kaže, da je ženska populacija starostnikov najverjetneje v preteklosti pridobila največ izkušenj v tistih športnih dejavnostih, ki so povezane s programom športne dejavnosti v času šolanja. Rezultati testiranja funkcionalne telesne pripravljenosti za starejše in modificiranega športno-vzgojnega kartona so bili pri vadbeni skupini bistveno boljši po končani polletni prilagojeni vadbi pri vseh testih. Največje statistično pomembne razlike v rezultatih vadbene skupine na začetku in ob koncu vadbe so bile ugotovljene pri testih: dotik rok na hrbtu, dviganje trupa 60 sekund, poligon nazaj, dvigovanje uteži sede 30 sekund, stisk pesti z dinamometrom in hoja 9 minut. Članice vadbene skupine so v času med drugo meritvijo po končani vadbi leta 2006/07 in meritvijo leta 2011 še vedno dosegale napredek pri testih dotikanje plošče z roko v 20 sekundah, vesa, vstajanje s stola 30 sekund, dvigovanje uteži sede 30 sekund, predklon na klopci, vstani in pojdi ter hoja 9 minut, članice kontrolne skupine pa so od 2006/07 do 2011 pri gibalnih sposobnosti zelo nazadovale, saj so dosegle slabše rezultate za vse teste, razen pri vesi in dotiku rok na hrbtu. Namen raziskave je bil osvetliti pomen redne telesne aktivnosti na kvaliteto življenja in izboljšanje gibalnih sposobnosti, ki se nanašajo na moč, gibljivost in ravnotežje ter nenazadnje tudi na vzdržljivost, hitrost in koordinacijo oseb po 65 letu starosti. Ugotavljamo, da lahko z vadbo pomembno vplivamo na večje zadovoljstvo v življenju, boljše počutje in bistveno kvalitetnejše življenje, ki se odraža v samostojnem opravljanju vseh osnovnih higienskih opravil, oblačenju, opravljanju gospodinjskih in hišnih del, nakupovanju in drugih opravil, vezanih na svobodno gibanje, razširitev bivanjskega prostora in neodvisno ter samostojno življenje brez pomoči drugih.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Doktorska disertacija)
    Ključne besede: starostniki, ženske, prilagojena telesna vadba, gibalni sistem, gibalne sposobnosti, zdravje
    Število strani: 250
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    izr. prof. dr. Rajko VuteMentor
    prof. dr. Vojko StrojnikSomentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=9066569)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 555
    Datum vnosa: 27 Dec 2011 08:33
    Zadnja sprememba: 13 Maj 2013 07:34
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/555

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa