[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Značilnosti glasbeno talentiranih učencev na razredni stopnji osnovne šole

Bojan Kovačič (2016) Značilnosti glasbeno talentiranih učencev na razredni stopnji osnovne šole. Doktorska disertacija.

[img] PDF
Download (6Mb)

    Povzetek

    Temeljni problem raziskave je bil proučiti značilnosti glasbeno talentiranih učencev na razredni stopnji osnovne šole. Proučevanje glasbenega talenta ni nov problem na področju nadarjenosti in glasbene talentiranosti, vendar je kljub temu do danes ne dovolj raziskan in pojasnjen, saj gre na teoretski ravni zaslediti nepoenotenost, ki se kaže v številnih parcialnih konceptualnih in metodoloških rešitvah. Teoretski del obravnava sodobna spoznanja s področij nadarjenosti in glasbene talentiranosti. Dobršen del 20. stoletja je zaznamovan z razvojem pojmovanja glasbenih sposobnosti in testi glasbenih sposobnosti. Ker v novejšem času številne parcialno usmerjene raziskave posegajo tudi na druga področja ali posamezne značilnosti glasbenega talenta, v smislu celostnega, večpodročnega pristopa k obravnavi glasbenega talenta, identificiramo in obravnavamo šest glavnih področij značilnosti glasbenega talenta: glasbene sposobnosti, glasbena ustvarjalnost, glasbena izvedba, glasbeno znanje, glasbene aktivnosti in neglasbene značilnosti. V zvezi z identifikacijo glasbenega talenta prikažemo nabor številnih glasbenih testov in ocenjevalnih lestvic ter obravnavamo učiteljeve nominacije. Empirični del odgovarja na neraziskana ali ne dovolj pojasnjena vprašanja o latentni strukturi značilnosti, nivoju izraženosti značilnosti, skladnosti učiteljevih ocen, medsebojnih korelacijah posameznih področij ocenjevanja ter obstojem morebitnih statistično pomembnih razlik v izraženosti nabora značilnosti, vezanih na obiskovanje glasbene šole, spol in starost. Gre za prvo tako raziskavo, ki na identificiranih šestih glavnih področjih značilnosti proučuje izraženost nabora značilnosti populacije glasbeno talentiranih učencev v starostnem obdobju od 6 do 10 let. Za namene doktorske disertacije smo oblikovali vprašalnik, ki vključuje tudi učiteljeve nominacije in ocenjevanje značilnosti glasbeno talentiranih učencev z uporabo 7-stopenjske ocenjevalne lestvice; le-ta v vsebinskem smislu predstavlja novost, saj omogoča ocenjevanje odstopanja značilnosti nominiranega učenca od hipotetičnega povprečja populacije. Na osnovi raziskovalnih spoznanj, predstavljenih v teoretskem delu, smo oblikovali in v vprašalnik vključili nabor 32 značilnosti, za katerega predvidevamo, da lahko z njim najbolj celostno prikažemo značilnosti fenomena glasbenega talenta v proučevanem starostnem obdobju. V raziskavi je sodelovalo 432 učiteljev razrednega pouka iz 90 slovenskih osnovnih šol, ki poučujejo v oddelkih od 1. do 5. razreda. Učitelji so izmed vseh učencev v oddelku, v katerem poučujejo, nominirali in ocenili enega učenca/učenko, ki je po njihovem mnenju najbolj glasbeno talentiran/-a. Tako je bilo nominiranih in ocenjenih 432 v oddelku najbolj glasbeno talentiranih učencev/učenk. Znanstveni prispevek doktorske disertacije predstavljajo številne pomembne ugotovitve raziskave: ugotovljena faktorska struktura značilnosti vsebinsko dobro pokriva teoretično delitev področij ocenjevanja glasbenega talenta; vse proučevane značilnosti glasbeno talentiranih učencev na razredni stopnji osnovne šole so statistično pomembno nadpovprečno izražene; učenci, ki obiskujejo glasbeno šolo, imajo statistično pomembno višje izražene značilnosti na vseh področjih ocenjevanja glasbenega talenta; deklice imajo v primerjavi z dečki statistično pomembno višje izražene značilnosti na štirih področjih (glasbene sposobnosti, glasbena izvedba, glasbene aktivnosti in neglasbene značilnosti); področja ocenjevanja značilnosti glasbeno talentiranih učencev (glasbene sposobnosti, glasbena ustvarjalnost, glasbena izvedba, glasbeno znanje, glasbene aktivnosti, neglasbene značilnosti) med seboj korelirajo; učiteljeva splošna ocena stopnje glasbenega talenta učenca je v skladu z oceno specifičnih področij ocenjevanja glasbenega talenta in s skupnim rezultatom ocenjevanja. Statistično pomembnega zviševanja izraženih značilnosti glede na starost nismo potrdili. Kot rezime našega teoretskega in empiričnega proučevanja področja glasbene talentiranosti oblikujemo Teoretski model značilnosti glasbenega talenta in Faktorski model značilnosti glasbenega talenta ter lastno definicijo glasbenega talenta. Na podlagi dobljenih rezultatov in spoznanj izpeljemo številne aplikativne možnosti in smernice za prakso.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Doktorska disertacija)
    Ključne besede: osnovna šola, nadarjenost in talentiranost, talent, glasbeni talent, značilnosti glasbeno talentiranih učencev
    Število strani: 262
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    izr. prof. dr. Marjan BlažičMentor
    red. prof. dr. Janja Črčinovič RozmanSomentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=11151177)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 3710
    Datum vnosa: 08 Sep 2016 12:28
    Zadnja sprememba: 08 Sep 2016 12:28
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/3710

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa