[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Metode pomoči z umetnostjo v procesu urejanja zasvojenosti - motenj hranjenja

Ana Hram (2016) Metode pomoči z umetnostjo v procesu urejanja zasvojenosti - motenj hranjenja. Specialistično delo.

[img]
Predogled
PDF
Download (3751Kb)

    Povzetek

    Pomoč z umetnostjo je uporabna in znanstvena disciplina, ki skozi proces doživljanja, izražanja in ustvarjanja z umetnostnimi izraznimi sredstvi olajšuje spoprijemanje s problemi, stresi, razvija zmožnost izražanja in medosebne veščine, omogoča samospoznavanje in samopotrjevanje in podpira razvojne, ustvarjalne in izrazne potenciale, s čimer spodbuja celotno osebnostno rast. V kvantitativni in kvalitativni raziskavi sem preverjala, ali je primerna in učinkovita tudi za osebe z zasvojenostmi in omamami, povezanimi s hranjenjem, tj. za osebe z motnjami hranjenja. Na osnovi študija, strokovne literature in izkušenj s področij socialnega dela, pomoči z umetnostjo in izpopolnjevanja na področju zasvojenosti in omam ter logoterapije in antropohigiene sem oblikovala in izvedla skupinski program. Ta na zvišani ravni vključuje elemente in metode gibalno – plesne, likovne, dramske (pripovedovanje zgodb, uporaba lutk, figuric) in glasbene dejavnosti in je bil razdeljen v tri samostojne sklope: stik s seboj in telesom, stik z drugimi in okoljem ter integracija v okolje. Učinek celotnega programa pomoči z umetnostjo je bil preverjen v kvantitativni in kvalitativni raziskavi, v katero je bilo vključenih 11 deklet z motnjo hranjenja (9 z anoreksijo nervozo, 2 z bulimijo nervozo), starih 17–21 let, s katerimi sem že eno leto izvajala individualni program pomoči – urejanja motenj hranjenja, z eno od njih pa sem izvedla podrobnejšo študijo primera, ker je izhajala iz izrazito disfunkcionalne družine. Spremljala in zapisovala sem telesne zdravstvene spremembe (indeks telesne mase – ITM, zmanjšanje in/ali prenehanje neustreznega kompenzacijskega vedenja oz. nadomestnega vedenja in ponovno vzpostavitev menstrualnega cikla). Opazovala in kategorizirala sem njihovo medosebno in skupinsko interakcijo. Spremljala sem tudi njihovo splošno psihofizično počutje, njihovo doživljanje sebe v zvezi s telesno, čustveno in socialno samopodobo in samospoštovanjem; ter njihovo zaznavanje sprememb na vseh človekovih razsežnostih tako na telesni, čustveni, miselni, socialni in duhovni ravni. Prav tako pa sem iskala same vzroke motnje hranjenja in jih skušala odpraviti. Najbolj koristni elementi pomoči z umetnostjo so bili v sledečem vrstnem redu: enostaven gib, likovnost, gib in ples, glasba in proti sredini, ko so se udeleženke počutile dovolj varne in sprejete v skupini, tudi drama, in sicer v obliki pripovedovanja zgodb, uporabe lutk in figuric. V času od začetka individualnega programa do konca skupinskega se je pomembno normaliziral ITM, prenehalo se je neustrezno kompenzacijsko vedenje, izboljšalo se je splošno počutje, samospoštovanje in telesna, čustvena ter socialna samopodoba, zmanjšale so se posledice na vseh človekovih razsežnostih (telesni, čustveno-miselni, duhovni in socialni), družinska dinamika je postala bolj funkcionalna in zdrava, z novo ustreznejšo vlogo udeleženk v družini in s pozitivnimi vplivi na vzročne in varovalne dejavnike. Rezultati raziskave potrjujejo, da opisani program pomoči z umetnostjo na zvišani ravni učinkovito pomaga osebam pri urejanju njihovih zasvojenosti – motenj hranjenja.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Specialistično delo)
    Ključne besede: pomoč z umetnostjo, zasvojenost, motnje hranjenja, anoreksija nervoza, bulimija nervoza, dejavniki tveganja, varovalni dejavniki, družina, samopodoba
    Število strani: 234
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    doc. Alenka VidrihMentor
    doc. dr. Vita PoštuvanSomentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=10981705)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 3432
    Datum vnosa: 26 Apr 2016 08:14
    Zadnja sprememba: 26 Apr 2016 08:14
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/3432

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa