[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Položaj in potrebe sorojencev, ki imajo brata ali sestro s posebnimi potrebami

Natalija Sagadin (2015) Položaj in potrebe sorojencev, ki imajo brata ali sestro s posebnimi potrebami. Magistrsko delo.

[img]
Predogled
PDF
Download (643Kb)

    Povzetek

    Življenje z otrokom s posebnimi potrebami pred družino postavlja različne izzive, zahteve in prilagoditve. Vse to se dotakne tudi sorojencev otrok s posebnimi potrebami, ki za razliko od staršev, ki imajo možnost povezovanja z drugimi starši in prebiranja različne literature, pogosto ostanejo brez pomoči in podpore. Namen magistrskega dela je, na podlagi teoretične analize ter analize intervjujev raziskati položaj sorojencev otrok s posebnimi potrebami ter oblikovati osnovna izhodišča za zasnovo programa pomoči in podpore za sorojence, ki bi ga lahko v prihodnje organizirali tudi v slovenskem prostoru. V namene raziskovanja potreb sorojencev oseb s posebnimi potrebami smo opravili intervjuje 30 sorojenci s starimi med 8 in 13 let. Ugotovili smo, da sorojenci dobro poznajo svoje brate ali sestre s posebnimi potrebami in so se v prostih opisih osredotočali predvsem na opis njihove osebnosti in tega kaj ima brat ali sestra s posebnimi potrebami rada. Kar 24 sorojencev je samih opazilo posebne potrebe svojega brata ali sestre s posebnimi potrebami oz. kasneje tudi o tem povprašalo svoje starše. Edini vir informacij sorojencem predstavljajo le starši, sorojenci pa so navedli, da sicer nimajo vprašanj o bratu ali sestri s posebnimi potrebami, ki jih ne bi upali vprašati. Skozi analizo odgovorov smo identificirali 6 različnih načinov igre med sorojenci. Izkazalo se je, da skoraj polovica sorojencev prilagodi igro posebnim potrebam brata ali sestre, nekateri le to usmerijo v brata ali sestro s posebnimi potrebami oz. ga poskušajo na nek način vzpodbuditi k igri, prav tako pa so sorojenci tisti, ki določajo in vodijo igro ter v določeni primerih poskrbijo za večjo varnost ter bolj pazijo na brata ali sestro s posebnimi potrebami. Sorojenci pomagajo pri osebni negi, varovanju, asistenci (prinašanje in podajanje stvari, spremstvo v šolo, nameščanje v stolček), ter pri učenju in pri postrežbi hrane in hranjenju. Glede pomoči, ki jo nudijo sorojenci in igre smo izvedli tudi nadaljnjo statistično analizo, ki pa je pokazala, da glede nege ni statistično pomembnih razlik glede na spol sorojencev ali vrstni red rojstev. Prav tako nismo ugotovili razlik v obliki iger in zaposlitev glede na to ali je sorojenec starejši ali mlajši od brata ali sestre s posebnimi potrebami. So pa se pokazale razlike v načinu igre glede na to ali je sorojenec starejši ali mlajši od brata ali sestre s posebnimi potrebami. Sorojenci tako tudi če so mlajši od brata ali sestre s posebnimi potrebami le temu nudijo določeno nego, asistenco ter ga hranijo in tolažijo. To že nakazuje na morebitno asimetrijo vloge, ki je značilna lastnost odnosa med sorojenci v katerem ima eden izmed sorojencev posebne potrebe. 20 sorojencev je navedlo, da so njihovi vrstniki sprejeli brata ali sestro s posebnimi potrebami ostali pa so ob tem imeli manjše ali večje težave. Vrstniki so jim o bratu ali sestri s posebnimi potrebami postavljali vprašanja in na nekatere sorojenci niso znali odgovoriti. Kot dobre izkušnje in doživljanja, ki jih prinese življenje z bratom ali sestro s posebnimi potrebami so izpostavili predvsem dober odnos ter ponos in občudovanje brata ali sestre s posebnimi potrebami. Med slabimi izkušnjami in doživljanji pa so navajali moteče vedenje brata ali sestre s posebnimi potrebami ter zasmehovanje in strmenje ljudi. Največ sorojencev si želi, da bi njihov brat oz. njihova sestra bolje govorila, da bi se mu/ji izboljšalo zdravje in zdravstveno stanje ter da bi bil/bila bolj pokreten oz. pokretna. Sorojenci so izrazili tudi kar različne strahove, ki jih imajo v prihodnosti in sicer strah pred tem kdo bo skrbel za brata ali sestro s posebnimi potrebami, strah jih je morebitne operacije ali poškodbe ali celo smrti. Izrazili so tudi strah pred neuspešnostjo brata ali sestre s šoli ter pred nastanitvijo v zavodu. Na podlagi tega smo tako zapisali morebitne teme in področja, ki bi jih lahko vključili v delavnice namenjene sorojencem, ki imajo brata ali sestro s posebnimi potrebami.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Magistrsko delo)
    Ključne besede: Sorojenci oseb s posebnimi potrebami, raziskovanje potreb sorojencev, program podpore in pomoči
    Število strani: 88
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    izr. prof. dr. Janez JermanMentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=10739785)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 3139
    Datum vnosa: 07 Okt 2015 09:49
    Zadnja sprememba: 12 Nov 2015 16:46
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/3139

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa