[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Negativni stres pri strokovnih delavcih v vrtcih

Helena Klobasa (2015) Negativni stres pri strokovnih delavcih v vrtcih. Magistrsko delo.

[img]
Predogled
PDF
Download (3855Kb)

    Povzetek

    Doživljanje in spoprijemanje s stresom je eden ključnih dejavnikov duševnega zdravja in učinkovitosti v zasebnem življenju in na delovnem mestu. Vedno višja pričakovanja družbe, pojav gospodarske krize ter spremembe na družbeni in individualni ravni predstavljajo izziv tudi v pedagoškem delu strokovnih delavcev v vrtcih, ki so pogosto izpostavljeni stresu in stresorjem v večji meri, kot so jih sposobni obvladovati. Dlje časa trajajoči, ponavljajoči stres vodi v slabšanje zdravstvenega stanja posameznika in povečuje tveganje za nastanek številnih bolezni in motenj, kar lahko vodi v zmanjšanje delovne učinkovitosti in kvalitete življenja. V procesu pedagoškega dela, lahko neobvladovanje stresa povzroča tudi neustrezne in neuravnovešene odzive strokovnega delavca v ključnih situacijah. Navedeno onemogoča kakovostno delovanje strokovnega delavca v vzgojno-varstvenem procesu, kar lahko v skrajnih primerih pusti sled v psihosocialnem razvoju otroka, kakor duševnem zdravju strokovnega delavca. Osrednji namen raziskovalnega dela je bil raziskati mnenje strokovnih delavcev vrtca o svojem duševnem zdravju, predvsem doživljanje stresa in vzroke za stres ter njegovo obvladovanje na delovnem mestu. Na podlagi kvantitativne analize rezultatov ugotavljamo, da večina anketiranih strokovnih delavcev svoje zdravje ocenjuje kot dobro in ima dobro duševno zdravje. Razširjenost negativnega stresa na delovnem mestu se v primerjavi z rezultati raziskave 2008 ni bistveno povečala, se pa tudi zmanjšala ni. Podatek nakazuje, da bi bilo potrebno delati v smeri, da se stanje razširjenosti negativnega stresa zmanjša. Pod stresom in pritiskom zaradi obremenitev na delovnem mestu se počuti 78 % anketiranih strokovnih delavcev, zaradi slabih odnosov s sodelavci pa 38 %. Pogosto ali vsak dan se počuti pod stresom, napete ali pod velikim pritiskom 36 % anketiranih, 14,8 % je že na meji tveganega stresnega vedenja, saj občutke stresa obvladujejo s hudimi napori. Ugotavljamo, da povzročajo anketiranim strokovnim delavcem vrtca glede na pogostost in intenziteto doživljanja stresa največ negativnega stresa navedeni stresorji: pedagoško delo, ki vključuje ukvarjanje z nemirnimi in vedenjsko zahtevnejšimi otroki, spoprijemanje s starši, ki se prekomerno vmešavajo v strokovne zadeve, konflikti med sodelavci ter preveč otrok v skupini glede na prostor. Izpostavljena sta bila tudi stresorja nemoč pri vplivanju na odločitve vodstva ter konflikti s starši. Namera po zapustitvi poklica se izraža v večji meri pri delavcih, ki ocenjujejo svoje delo kot zelo stresno. 23 % anketiranih strokovnih delavcev bi vzgojiteljsko kariero opustilo, v kolikor bi našli zaposlitev drugje. Preverjanje povezanosti, odvisnosti in medsebojnega vpliva let v vzgoji iz izobraževanju ter ocene stresnosti poklica kaže, da delovna doba ne vpliva na oceno stresnosti poklica. Kar bi lahko pomenilo, da je doživljanje stresnosti poklica visoka oz. močna za vse strokovne delavce, ne glede na leta izkušenj v pedagoškem poklicu ter da na strokovne delavce vplivajo drugi dejavniki in ne toliko delovna doba. Rezultati raziskave kažejo, da so programi za obvladovanje negativnega stresa med strokovnimi delavci vrtcev potrebni in zaželeni. Strokovni delavci bi se jih udeležili predvsem, če bi bili izvedeni v delovnem času npr. v času odmora.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Magistrsko delo)
    Ključne besede: strokovni delavci vrtca, stres, stresorji, duševno zdravje, programi za obvladovanje stresa
    Število strani: 159
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    izr. prof. dr. Janez VogrincMentor
    doc. dr. Helena Jeriček KlanščekSomentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=10560329)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 2825
    Datum vnosa: 18 Maj 2015 13:47
    Zadnja sprememba: 14 Nov 2015 07:36
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/2825

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa