[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Povezava naravne in kulturne evolucije pri razvoju kompleksne kognicije

Zarja Muršič (2014) Povezava naravne in kulturne evolucije pri razvoju kompleksne kognicije. Magistrsko delo.

[img]
Predogled
PDF
Download (1222Kb)

    Povzetek

    V nalogi sem se osredotočila na vprašanje razvoja človeške kognicije, in sicer ob primeru zaznave številčnosti, izuma števil in aritmetike. Na vprašanje, zakaj in kako smo ljudje izumili števila ter razvili aritmetiko, sem skušala odgovoriti z analizo dosedanje literature o evoluciji in razvoju človekove kognicije. V začetku naloge sem se dodaknila predvsem različnih teorij o naravni ter tudi kulturni evoluciji človeka s poudarkom na razvoju kognicije. Ker človeka ne moremo gledati zgolj kot produkt naravne evolucije, sem se v nadaljevanju posvetila pojmu kulture in z njo povezano lastnostjo akumulacije znanja in veščin. Slednja lastnost, t. i. kumulativna kultura, je eden izmed temeljnih gradnikov človeške kognicije in je tudi ločnica, ki človeško kulturo ločuje od pojma kulture, kot jo opredeljujejo primatologi. V uvodnem delu sem predstavila tudi nevroantropologijo, kjer raziskovalke in raziskovalci primerjajo različna ljudstva, njihovo kognicijo in navade ter obenem izvajajo tudi raziskave možganov. Po obširnem uvodnem delu sem se posvetila primerjalnim vedenjskim raziskavam številske kognicije pri živalih, predvsem primatih. Pri teh se je izkazalo, da so živali, predvsem primati, sposobne zaznavanja številčnosti, prepoznajo tudi količine (ločujejo med “več” in “manj”), v ujetništvu jih lahko tudi naučimo prištevati oz. preprostih aritmetičnih operacij, kot sta prištevanje in odštevanje. Po predstavitvi ‘živalskih’ števil, prepoznav količin in preproste aritmetike sem se usmerila v raziskave s področja razvojne psihologije. Pri prebiranju te literature sem ugotovila, da imajo otroci že kot dojenčki sposobnost zaznavanja količin in vrednosti do števila štiri. Po nekaterih raziskavah razumejo tudi proces prištevanja in odštevanja za eno enoto. Kasneje se v procesu učenja naučijo razumevati števila tudi po linearni lestvici in začnejo uporabljati števke. Starost pri uporabi slednjih je zelo odvisna od okolja in kulture, v kateri odraščajo. Zatem sem usmerila pogled še v medkulturne raziskave preproste številske kognicije pri ljudeh, kjer se je ponovno izkazalo, da lahko ljudje razumejo števila in vrednosti, tudi če ne uporabljajo besed, kot so ena, dve itd. za posamezna števila. Vendar je njihovo razumevanje drugačno od razumevanja drugih; lahko pa se naučijo šteti in aritmetike, če jim je to omogočeno. V sklepu glavnega dela naloge sem predstavila še nekaj raziskav možganov s področja številske kognicije, ki jasno kažejo na različne kulturno pogojene lastnosti in načine izvajanja računskih operacij in razumevanja števil. V sklepnem delu zaključim, da je bil za razvoj aritmetike, kot jo poznamo danes, nujen kulturni razvoj in ne le naravna evolucija. Slednja je vodila le do preprostih univerzalnih sposobnosti, ki jih imamo skupaj z drugimi živalmi in z vsemi ljudmi po svetu. To so: zaznavanje količin, številčnosti in zmožnost preprostega prištevanja. Šele simbolna komunikacija, sodelovanje in uporaba zunanjega okolja je pri ljudeh vodila v odkritje in uporabo števil in vse kompleksnejšo aritmetiko.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Magistrsko delo)
    Ključne besede: evolucija kognicije, kulturna socio-kognitivna niša, kultura, številčnost, aritmetika
    Število strani: 64
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    red. prof. dr. Olga MarkičMentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=10266185)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 2579
    Datum vnosa: 22 Okt 2014 14:16
    Zadnja sprememba: 22 Okt 2014 14:16
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/2579

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa