[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Fonološki (govorni) razvoj otrok med 2;5. in 5;7. letom starosti (transkripcija govora)

Alja Marin (2013) Fonološki (govorni) razvoj otrok med 2;5. in 5;7. letom starosti (transkripcija govora). Diplomsko delo.

[img]
Predogled
PDF
Download (2383Kb)

    Povzetek

    Govorno-jezikovni razvoj je eno izmed pomembnih razvojnih področij vsakega posameznika. Poteka znotraj določenih norm, pri nekaterih z zaostajanjem, pri drugih z napredovanjem. Največji napredek v razvoju govora (tako na fonološki kot tudi na slovnični ravni) je v predšolskem obdobju. V tem obdobju prihaja do govornih, jezikovnih ali fonoloških motenj, ki so različnega izvora. Govorne motnje, do katerih prihaja, so lahko vrste izpuščanja, nadomeščanja in popačenja glasov. Fonološki procesi, ki se pojavljajo pri večini otrok, so procesi zamenjave, procesi zlogovne strukture in procesi prilikovanj. Teh je več vrst. Na razvoj govora vplivajo različni dejavniki, med drugim tudi jezikovno okolje (spodbudno/zavirajoče) in specifike jezika glede na okolje (mestno, primestno), v katerem otrok živi. V empiričnem delu se osredotočam na analizo govora predšolskih otrok v starosti od 2;5 do 3;5 let, od 3;6 do 4;6 in od 4;7 do 5;7 let, ki so razdeljeni v tri starostne skupine. Področje fonološkega razvoja v Sloveniji še ni v celoti raziskano. V okviru mednarodnega projekta Cross-Linguistic study of protracted phonological (speech) development in children, poteka raziskava fonološkega razvoja predšolskih otrok. V sklopu tega projekta sem posnela otroke, zapisala njihov izgovor (transkripcijo) besed ter vse skupaj analizirala. Izbrala sem vzorec otrok (15 deklic in 15 dečkov – v vsaki starostni skupini 5 deklic in 5 dečkov), ki govorijo mariborski (pogovorni) jezik. Pri analizi me je zanimala razumljivost, pravilnost in ujemanje celotne besede s tarčno besedo, realizacija fonemov in skupin fonemov (soglasniški sklopi) ter fonološki procesi, ki se pojavljajo v govoru. Nadaljnjo analizo sem opravila na področju razvoja fonemov slovenskega jezika, glede na jezikovno okolje, starost otrok ter fonoloških procesov, ki se najpogosteje pojavljajo v določeni starostni skupini. Rezultati so pokazali, da jezikovno okolje, v katerem otrok živi in jezik in katerega otrok usvaja, vpliva na pravilno realizacijo besed. Razumljivost, pravilnost in ujemanje celotne besede s tarčno besedo se s starostjo izboljšujejo. Rezultati realizacije fonemov so pokazali, da se najprej razvijejo zvočniki (likvid/lateral /l/, nosnika /m/ in /n/, drsnik /j/), nato zaporniki (/p/, /t/, /k/, /b/, /d/, /g/), priporniki (/v/, /x/, /f/, /s/, /ʃ/, /z/. /ʒ/), vibrant /r/ in zlitnika /ʦ/ in /ʧ/. Ugotovila sem, da je pri mlajših otrocih prisotnih več fonoloških procesov kot pri starejših. Ob tem se pri mlajših otrocih pojavlja več fonoloških procesov hkrati, medtem ko s starostjo ti izginjajo in so prisotni zgolj še posamični.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Diplomsko delo)
    Ključne besede: govorno-jezikovni razvoj, fonološki razvoj, fonološki procesi, mariborski govor, analiza govora, transkripcija
    Število strani: 157
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    doc. dr. Martina OzbičMentor
    asist. dr. Damjana KogovšekSomentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=9826121)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 1883
    Datum vnosa: 21 Okt 2013 11:28
    Zadnja sprememba: 21 Okt 2013 11:28
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/1883

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa