[feed] pefprints@pef.uni-lj.si | [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0 |
English
Logo            
  Logo Prijava | Registracija
 
 

Anatomske in funkcionalne posebnosti orofacialnega področja pri otrocih z motnjami v duševnem razvoju

Anja Bolarič (2013) Anatomske in funkcionalne posebnosti orofacialnega področja pri otrocih z motnjami v duševnem razvoju. Diplomsko delo.

[img]
Predogled
PDF
Download (1790Kb)

    Povzetek

    V diplomskem delu smo na podlagi študija strokovne literature predstavili podrobnejši vpogled v to, kakšna je zgradba orofacialnega področja in kakšne posebnosti se v tem področju lahko pojavijo pri otrocih, ki imajo motnje v duševnem razvoju, posebej pa tudi pri otrocih s kromosomsko okvaro, kot sta Prader-Willijev sindrom ali Downov sindrom. Obenem smo predstavili vlogo logopeda pri obravnavi otrok z motnjami v duševnem razvoju, ki imajo posebnosti v zgradbi orofacialnega področja, in vrsto logopedskih vaj, ki jih lahko izvajamo v sklopu orofacialne obravnave in korekcije izreke. V raziskavo smo vključili srednje velik vzorec 54 otrok s posebnostmi v duševnem razvoju med starostjo 6 in 15 let. Otroke smo pridobili iz različnih institucij; iz Osnovne šole Roje v Domžalah, iz Osnovne šole dr. Slavka Gruma v Zagorju ob Savi, iz Zavoda za usposabljanje Janeza Levca – in sicer iz Osnovne šole s prilagojenim programom Levstikov trg v Ljubljani. V raziskavo vključeni otroci so opredeljeni kot otroci z lažjo, zmerno, težjo ali težko motnjo v duševnem razvoju. Posebej pa smo vključili tudi 10 otrok z Downovim sindromom. Za zbiranje podatkov smo sestavili vprašalnik v zvezi z otrokovim govornim razvojem in posebnostmi ter ga skupaj z dopisom in soglasjem izročili staršem. S pomočjo študija strokovne literature smo sestavili logopedski pregled orofacialnega področja. Po pridobljenih soglasjih smo otrokom pregledali orofacialno področje in jim ocenili artikulacijo. Rezultati na podlagi našega vzorca otrok z motnjami v duševnem razvoju so pokazali pogostost pojavljanja vsaj ene ali več anatomskih in funkcionalnih posebnosti v orofacialnem področju v 36 primerih. Ugotovili smo, da so najpogostejše anatomske in funkcionalne posebnosti v preiskovani populaciji naslednje: slabša gibljivost mehkega neba, odprtost ust, slabša prehodnost nosu, moteno delovanje velofaringealne zapore, visoko obokano nebo, incizalni previs in prekratka podjezična vez. Nismo ugotovili statistično pomembne povezave med prisotnostjo anatomskih in funkcionalnih posebnosti v orofacialnem področju in stopnjo zaostanka. Pri 21 otrocih se pojavi slabša gibljivost mehkega neba, ki je v vzorcu najbolj pogosta. Iz našega vzorca je razvidno, da imajo prav vsi otroci z Downovim sindromom vsaj eno izmed anatomskih ali funkcionalnih posebnosti orofacialnega področja, kar je več kot pri otrocih brez Downovega sindroma, a med skupinama statistično pomembne razlike v nosni resonanci nismo potrdili. Prav tako nismo potrdili povezanosti dihanja na usta s slabšo prehodnostjo nosu, s prisotnostjo odprtih ust in zaprtim nosljanjem pri skupini otrok z Downovim sindromom. Težave v artikulaciji so bile pogosteje zastopane pri otrocih z Downovim sindromom. Raziskava je pokazala, da je logopeda obiskovalo oziroma ga obiskuje 44 v raziskavo vključenih otrok. Med skupino otrok brez Downovega sindroma in skupino z Downovim sindromom ni bilo pomembne razlike glede logopedske obravnave, kar kaže na to, da je poskrbljeno za govorni razvoj vseh otrok z motnjami v duševnem razvoju. Ugotovili smo tudi, da se artikulacijske motnje pogosteje pojavljajo pri otrocih, ki so imeli težave s sesanjem, žvečenjem in požiranjem. Nismo pa ugotovili statistično pomembne razlike v razvoju sesanja, žvečenja, požiranja glede na stopnjo zaostanka v duševnem razvoju. Rezultati so pokazali, da obstajajo statistično pomembne razlike v motoričnih sposobnostih artikulacijskega aparata glede na zaostanek v duševnem razvoju, zaradi česar predvidevamo, da večji kot je zaostanek v duševnem razvoju, slabše so motorične sposobnosti artikulacijskega aparata. Prikazali smo tudi primerjavo posameznih anamnestičnih podatkov iz vprašalnika za starše, atributov orofacialnega pregleda in težav v artikulaciji med skupinami motenj.

    Tip vnosa: Delo ali doktorska disertacija (Diplomsko delo)
    Ključne besede: anatomske posebnosti orofacialnega področja, funkcionalne posebnosti orofacialnega področja, Downov sindrom, Prader-Willijev sindrom, motnje v duševnem razvoju, lažja motnja v duševnem razvoju, zmerna, težja in težka motnja v duševnem razvoju, artikulacija, nosna resonanca, motorične sposobnosti artikulacijskega aparata, logopedska obravnava
    Število strani: 100
    Jezik vsebine: Slovenščina
    Mentor / Somentorji:
    Mentor / SomentorjiIDFunkcija
    izr. prof. dr. Irena Hočevar BoltežarMentor
    Povezava na COBISS: http://www.cobiss.si/scripts/cobiss?command=search&base=50126&select=(ID=9715017)
    Ustanova: Univerza v Ljubljani
    Fakulteta: Pedagoška fakulteta
    ID vnosa: 1659
    Datum vnosa: 20 Avg 2013 12:07
    Zadnja sprememba: 26 Maj 2014 16:22
    URI: http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/1659

    Akcije (potrebna je prijava)

    Pregled vnosa